Ciao!

Jak wiesz (lub też nie :)) kocham Włochy całym sercem! Każdy region jest inny i ma coś innego do zaoferowania. Italia to brylant Europy, który jest różnorodny jak żaden inny na starym kontynencie. Nie wiem czy wiesz ale Włochy, obok Chin, mają najwięcej na świecie obiektów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Jedną z nich są znane na całym świecie Cinque Terre (Pięć Ziem/Pięć Krain), które w 1997 roku zostały wpisane na ów listę. Pod nazwą Cinque Terre kryje się pięć miejscowości: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola i Riomaggiore. Park Narodowy Cinque Terre znajduje się w północno-zachodnich Włoszech, w regionie Liguria, w prowincji La Spezia.

Jest to przepiękny i wyjątkowy fragment riwiery liguryjskiej, obejmującej prawie pięć kilometrów skalistego wybrzeża. Teren ten uważany jest za jeden z najpiękniejszych parków narodowych we Włoszech. Każdego roku odwiedzają to miejsce miliony turystów z całego świata. Co ciekawe Cinque Terre jest jednym z najczystszych miejsc na wybrzeżu Morza Śródziemnego.

Moim zdaniem Cinque Terre ale i całe wybrzeże liguryjskie nie jest zbyt doceniane przez nas  Polaków ale i przez samych Włochów! Nie rozumiem dlaczego bardzo nieliczni z nich decydują się na spędzenie swojego urlopy w tym przepięknym regionie. Zazwyczaj wybierają Riviera Romagnola, Pulię, Kalabrię, Sardynię i zapominają o wyjątkowym brylancie jakim jest Liguria. Z rozmowy z Włochami dowiedziałam się, że jest to spowodowane tym, iż z w regionie, w którym mieszkam – Veneto, Liguria wydaje się być bardzo odległa, dodatkowo panuje przekonanie, że nie ma tam plaż piaszczystych. Co już na wstępie mówię Ci jest bzdurą! To prawda, że region ten słynie przede wszystkim z plaż kamienistych ale jest również wiele plaż piaszczystych! Dodatkowo z mojego regionu do La Spezia podróż trwała tyle samo co do Rimini! Czyli około 3 godziny samochodem.

Region ten w moim odczuciu jest dużo bardziej popularny wśród turystów z Anglii, Stanów Zjednoczonych czy Azji.

Cinque Terre jest bardzo modnym miejscem w social mediach, z racji swej ogromnej kolorystyki i  “instagramowego” wyglądu. Jednak muszę Ci powiedzieć, że żadne zdjęcia nie oddają prawdziwego i jedynego w swoim rodzaju piękna tego regionu. Osobiście jest to jedno z najpiękniejszych miejsc jakie widziałam i możecie mi wierzyć lub nie ale po dziś dzień co jakiś czas rozmawiając z moim chłopakiem mówię mu, że pewnego dnia muszę koniecznie tam wrócić! Na moim  kanale YouTube <klik> możecie znaleźć vlog z mojego zeszłorocznego, weekendowego wypadu do Cinque Terre.

Wybrałam się tam tylko na weekend i to wystarczyło abym zwiedziła wszystkie pięć miejscowości i miasto La spezia, spędziła czas na plaży, zakochała się w tym miejscu! Czy pojechałabym tam na dłużej? Stanowczo tak! Mogłabym tam nawet spędzić miesięczny urlop i cały czas miałabym co robić. Dlatego dzisiaj mam dla Ciebie przewodnik co zobaczyć w Cinque Terre.

HISTORIA

Początek miasteczek notuje się na wiek XI, kiedy to z powodu przyrostu demograficznego przybyli tam pierwsi osadnicy. Co ciekawe początkowo ówcześni mieszkańcy Cinque Terre zajmowali się rolnictwem. Z racji tego, iż są to tereny górzyste i skaliste zaczęto budować bardzo popularne we Włoszech tarasy rolne.

tarasy rolne

Dopiero w późniejszym czasie tamtejsza ludność zainteresowała się rybołówstwem.

Przez całe wieki, ponieważ aż do końca XIX wieku, Cinque Terre były praktycznie odcięte od świata! Sytuacja ta uległa zmianie kiedy wybudowana została linia kolejowa, biegnąca wzdłuż wybrzeża i łącząca wszystkie miasteczka oraz większe miasta jak Genua i La Spezia.

W drugiej połowie XX wieku, wraz z rozwojem turystyki pomału zaczęło wzrastać zainteresowanie tymże regionem. I tak zaczęto przekształcać miejscowości Cinque Terre z rolnych i rybołownych w turystyczne.

Najtragiczniejsza data dla Cinque Terre to 25 pażdzibernika 2011, kiedy to na miasteczko Vernazza zeszła lawina błotna, co ważne niespotykana w tym miejscu nigdy wcześniej. Lawina przeszła przez centrum miasteczka niszcząc budynki, mieszkania, restauracje, ścieżki turystyczne. Zniszczona została również linia kolejowa w obu kierunkach. Plaża przeobrażona została w  błotne gruzowisko. Wówczas lawiny miały miejsce w regionach Ligurii i Toskanii. We wszystkich zaistniałych lawinach zginęło łącznie 11 osób.

Rok później po tragedii nie było praktycznie śladu, wszystko zostało szybko odbudowane.

LOTY

Mamy kilka opcji aby dostać się do Cinque Terre. Najbliższe lotniska znajdują się w Genui i w Pizie. I ta druga opcja moim zdaniem jest dużo wygodniejsza. Obecnie bezpośrednie połączenia z Polski do Pizy mamy tylko z tanimi liniami lotniczymi Ryanair z Gdańska, Warszawy Modlin i od końca października do końca marca z Krakowa. Lot trwa około 2 godzin, w zależności od miasta wylotu.

KIEDY LECIEĆ?/NA ILE?

Do Cinque Terre najlepiej lecieć późną wiosną lub latem. Moim zdaniem najważniejszą rzeczą, która pozwoli dostrzec nam piękno tego miejsca jest piękne bezchmurne niebo. Ja odwiedziłam to miejsce w zeszłym roku w jeden z sierpniowych weekendów, a jak wiemy sierpień to miesiąc, w którym wszyscy Włosi jadą na wakacje. Co mnie zaskoczyło w tym miejscu to to, iż mimo ogromnej popularności i wielu turystów nie odczuwałam tam ogromnego tłoku jak w innych miejscach.

Drugą sprawą jest to, iż w porównaniu do znanego nam Polakom ale i Włochom wybrzeża Riviera Romagnola, znajdującego się nad  Adriatykiem, które posiada dużo brzydszą wodę, ogrom turystów i brak prawdziwego klimatu Włoch, Cinque Terre są dużo tańsze.

Powiem Ci, że byłam zdziwiona niskimi cenami w barach, restauracjach, lodziarniach, które napotkałam w La Spezia i miasteczkach Cinque Terre.

Na ile przylecieć? Według mnie od dwóch dni do tygodnia. Wszystko zależy od tego kiedy i w jakim celu masz zamiar tam lecieć. Możesz się opalać, zwiedzać, chodzić po górach, pływać. Takie minimum to dwa pełne dni, chociaż polecałabym minimalnie przylecieć na trzy/cztery aby odpocząć i zwiedzić wszystko na spokojnie.

DOJAZD/PORUSZANIE SIĘ PO CINQUE TERRE

Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać jest to, że miasteczka Cinque Terre zamknięte są dla ruchu samochodowego! Jeżeli już takowy mamy najlepiej zostawić go na jednym z parkingów w centrum La Spezia a następnie wziąć pociąg. Kolej jest najlepszą i praktycznie jedyną drogą dotarcia do Cinque Terre. Jeżeli przylecieliśmy do Pizy, najwygodniej jest wziąć pociąg do La Spezia i stamtąd kolejny odchodzący co 30 minut do Cinque Terre. Miasteczka Cinque Terre znajdują się pomiędzy La Spezia i Genua. Wszystkie miejscowości posiadają przepiękne stacje kolejowe z widokiem na morze.

Większość pociągów regionalnych jeździ na trasie Levanto – La Spezia. Pociągi jeżdżą od około 6:00 rano, do 22:00, co 30 minut. Najlepiej jest nabyć całodniowy bilet Cinque Terre Card Train. Upoważnia on do całodniowego nielimitowanego podróżowania pomiędzy stacjami Levanto – La Spezia i z powrotem a także do wejścia na ścieżki Parku Narodowego Cinque Terre, które łączą miejscowości. Bilet/kartę można kupić między innymi na dworcach kolejowych i w punktach informacji turystycznej.

Jeżeli nie mamy zamiaru używać pociągu, możemy zaopatrzyć się w Cinque Terre Card. Upoważnia ona nas tylko do wejścia na ścieżki Parku Narodowego Cinque Terre.

Moim zdaniem dużo lepiej jest kupić Cinque Terre Card Train, jest praktyczniejszym rozwiązaniem i korzystniejszym cenowo.

Ceny Cinque Terre Card:

• 7,50 euro – karta dla osoby dorosłej na 1 dzień
  • 14,50 euro – karta dla osoby dorosłej na 2 dni
  • 4,50 euro – karta na 1 dzień dla dzieci od 4 do 12 lat
  • 19,60 euro – karta rodzinna na 1 dzień (2 dorosłych + 2 dzieci do 12 lat)
  • dzieci do lat 4 bezpłatnie

Ceny Cinque Terre Card Treno:

• 16,00 euro – karta dla osoby dorosłej na 1 dzień
  • 29,00 euro – karta dla osoby dorosłej na 2 dni
  • 10,00 euro – karta na 1 dzień dla dzieci od 4 do 12 lat
  • 42,00 euro – karta rodzinna na 1 dzień (2 dorosłych + 2 dzieci do 12 lat)
  • dzieci do lat 4 bezpłatnie
Cinque Terre Card
NOCLEG

Nie ma co się oszukiwać, nocleg w miasteczkach Cinque Terre do najtańszych nie należy. Dodatkowo jadąc tam z walizkami musimy pamiętać, że trzeba je wnosić po wąskich uliczkach i schodach. Między innymi dlatego my zdecydowaliśmy się naszym zdaniem na najlepsze rozwiązanie a mianowicie nocowanie w pobliskiej La Spezia, która jest większym miastem portowym ale bardzo zadbanym i równie urokliwym. Z racji tego, iż przyjechaliśmy tylko na weekend potrzebowaliśmy noclegu na jedną noc. Spaliśmy w Guesthouse il Grattacielo sul Golfo znajdującym się w wieżowcu na 16 piętrze, który znaleźliśmy na booking.com. Guesthouse umiejscowiony był na placu w samym centrum miasta.

La Spezia

Apartament był przestronny, czysty, z balkonem, z którego był oszałamiający widok na całą starówkę, morze i port. Dodatkowo my mięliśmy pokój z jacuzzi, które jak się okazało na miejscu niestety nie działało. Następnego dnia rano poinformowaliśmy o tym recepcję i otrzymaliśmy odpowiedni zwrot gotówki z tego powodu.

Niestety w tym momencie widzę, iż miejsce to jest zamknięte. Mam nadzieję, iż nie jest jedną z ofiar COVID-19.

CO WARTO ZOBACZYĆ?

Byliśmy dwa pełne dni, wiedzieliśmy, że pierwszego dnia chcemy odpocząć natomiast drugi przeznaczyć na zwiedzanie. Poniżej przedstawiam Ci nasz dwudniowy plan.

DZIEŃ PIERWSZY

Z Werony wyjechaliśmy około 4 w nocy przez co w sobotę o 7 rano byliśmy już w centrum La Spezia. Wszystkie nasze bagaże umieściliśmy w bagażniku samochodu, który zostawiliśmy na parkingu blisko stacji kolejowej w La Spezia.

Monterosso al Mare

Kupiliśmy jednorazowy bilet z La Spezia do Monterosso i z powrotem, ponieważ tego dnia mieliśmy w planach zwiedzić tylko tę miejscowość. Z racji tego, iż miasteczko to ze wszystkich pięciu ma najpiękniejszą plażę z białym żwirkiem i cudowną wodę to właśnie tam postanowiliśmy na plażowanie, pływanie i jednym słowem odpoczynek. Miejscowość ta może pochwalić się najbardziej rozwiniętą infrastrukturą turystyczną ze wszystkich pięciu miasteczek Cinque Terre.

Późnym popołudniem, wróciliśmy do La Spezia, zameldowaliśmy się w miejscu gdzie nocowaliśmy. Troszeczkę odpoczęliśmy, ogarnęliśmy się i zjedliśmy kolację w porcie.

DZIEŃ DRUGI

Manarola

Miejscowość z kamienistą plażą, idealne miejsce dla osób kochających pływać i spędzać czas w wodzie. Miasteczko z pięknym punktem widokowym i miejscem gdzie wszyscy robią sobie zdjęcia. Charakterystyką Manaroli są domy będące swego rodzaju wieżami, broniącymi w przeszłości miasto.

Riomaggiore

Największa miejscowość ze wszystkich pięciu miasteczek i najbardziej wzgórzysta. Jest najbardziej kolorową i „instagramową” miejscowością, w której możemy podziwiać schodzące do morza kolorowe kamieniczki. Niektóre z nich mają nawet po 700 lat!

Corniglia

Najwyżej położona miejscowość. Jako jedyna pozbawiona jest plaży. Centrum miasta znajduje się około 100 metrów nad poziomem morza. Stacja Corniglia położona jest na dużo niższej wysokości od centrum, do którego prowadzą strome schody. Bez wygodnego sportowego obuwia lepiej się nie wybierać! Jednak moim zdaniem panorama, którą zastaniemy po wejściu wynagradza nam wszystkie trudy, widok na piękne, spokojne i otwarte morze jest wart wysiłku!

Vernazza

Według wielu uznawana jest za najcudowniejsze miasteczko Cinque Terre. Mnie akurat najmniej się podobała. W centrum znajduje się mała plaża pełna turystów. Vernazza jest malutkim i kameralnym miasteczkiem znajdującym się u podnóża samych gór, które z trzech stron otacza morze. W miasteczku znajduje się wystawa zdjęć upamiętniająca katastrofę z 2011 roku.

Następnie udaliśmy się na dwie godziny do Monterosso al Mare aby pobyć na plaży i skorzystać z morza i słońca. Po czym wieczorem około 19/20 wróciliśmy do La Spezia i samochodem udaliśmy się do Werony.

Warto odwiedzić słynną Via dell Amore (Drogę Miłości). Jest to wybrukowana ścieżka wzdłuż skał z widokiem na morze, która łączy Riomaggiore z pobliską Manarolą. Cały szlak to około 1,6 km. Niestety w zeszłym roku z powodu robót była zamknięta.

GDZIE I CO WARTO ZJEŚĆ?

Ja i mój chłopak kochamy “pesce fritto” czyli smażone owoce morza. Najlepsze jakie jadłam to te w Dai Pescatori <klik> restauracji znajdującej się w porcie w La Spezia. Istnieje możliwość jedzenia na miejscu lub wzięcia na wynos.

Innym miejscem oferującym “pesce fritto” na wynos jest Il Pescato Cucinato <klik> w samym centrum Riomaggiore, które również mogę polecić.

Obowiązkowo musicie spróbować wspaniałych gelato (lodów) w Gelateria Grand Cru <klik> w centrum La Spezia!

A najlepsza granita jaką jadłam w życiu to ta w Corniglia, smakowała jak prawdziwe owoce!

ja jedząc granitę 😀

No i rzecz bez, której spróbowania nie można opuścić Cinque Terre… wino – Vino delle Cinque Terre! Białe wino wytrawne, charakteryzujące się wyczuwalną świeżością morskiego, lekko słonego powietrza i pełnej minerałów gleby Cinque Terre.

wino Cinque Terre DOC

Cinque Terre jak i cały region Liguria słyną oczywiście z pesto, ja niestety nie należę do jego miłośników.